پولیپ بینی

پولیپ بینی یکی از بیماری های است که در اکثر بزرگسالان دیده می شود ، این بیماری معمولا بدون آلرژی دیده می شود اما گاها با آلرژی نیز ظاهر می شود .
این بیماری هم در زنان و هم در آقایان به شکل یکسان شیوع می یابد .
پولیپ ها با التهاب و تورم ظاهر می گردند و معمولا از التهاب مخاط بینی پوشیده شده اند و به شکل دانه های شفاف مانند انگوری شکل می باشند .
برای ایجاد شدن پولیپ دلیل علمی پیدا نشده است ، اما این بیماری با آلرژی و عفونت مزمن ، حساسیت به آسپیرین ، و در برخی از مواقع بر اثر محرک های مانند سیگار و آلودگی هوا ایجاد کننده این بیماری هستند .
در کودکان اگر پولیپ ایجاد شود باید توجه ویژه ای به آن کرد زیرا این بیماری زمینه بیماری های دیگری مانند فیبروزسیستیک فراهم می کند ، پولیپ سبب می شود که زمینه بیماری های ریوی و تنفسی ایجاد شوند .
از بارزترین علائم و نشانه های پولیپ گرفتگی بینی می باشد .

پولیپ بینی
پولیپ سبب ایجاد شدن موارد زیر می شود :
گرفتگی بینی
اختلال در بویایی
ترشح بیش از اندازه بینی
عفونت در بینی
ترشح حلق
ایجاد شدن سرفه
ایجاد شدن سردرد
درمان نمودن پولیپ :
در مرحله نخست پزشکان توصیه می کنند جهت درمان نمودن از راه درمانی اقدام کنید ، و از عواملی که ممکن است سبب حساسیت شود اجتناب نمایید .
استفاده برخی از داروها نظیر کورتون در کاهش دادن پولیپ موثر است .
در برخی از موارد ممکن است که پولیپ مقاوم باشد که نیاز است با جراحی به درمان آن پرداخته شود .
می توان همزمان با عمل جراحی بینی به درمان پولیپ پرداخت ، در این مواقع علاوه بر زیبایی بینی به درمان مشکلات بینی پرداخته شده است .
در این موارد هم شاخک های بینی کوچک شده است و هم به اصلاح و تغییر شکل بینی پرداخته شده است .

روشهای تشخیص پولیپ بینی
در هر فردی امکان دارد پولیپ بینی به وجود بیاید و به طور متوسط از هر 100 نفر 3 نفر میتوانند در طول زندگی خود دچار پولیپ بشود ولی در 40 سالگی به بعد و در مردان بیشتر از زنان مشاهده می گردد و در کودکان کمتر مشاهده می شود و باید در نظر داشت که سفتی مخاط بینی خود می تواند عامل بروز پولیپ بینی شود در واقع از هر دو نفری که مشکل سیستیک فیبروز یا سفتی مخاط دارند یک نفرپولیپ بینی نیز دارد.
از علائم متداول پولیپ بینی گرفتگی و آبریزش بینی می باشد به طوری که شخص احساس می کند دچار سرما خوردگی شده ولی دوره درمان سرما خوردگی 2 تا 14 روز است که به مرور زمان مشکل گرفتگی و آب ریزش بینی برطرف خواهد شد ولی این علائم در شخصی که مشکل پولیپ داشته باشد بدون درمان رفع نخواهد شد، به دلیل گرفتگی بینی که بر اثر پولیپ ایجاد می شود تنفس در فرد به جای بینی از راه دهان صورت میگیرد که در طول شب مشکلاتی در خوابیدن ایجاد میکند همچنین در پولیپ های بزرگ که باعث عقب آمدن مخاط بینی میشود فرد مدام احساس آبریزش در عقب بینی و پشت حلق را دارد.
ضعیف شدن حس بویایی و چشایی، خرخر کردن در طول شب، در مواردی داشتن سردرد، گرفتگی صدا و به اصطلاح تو دماغی صحبت کردن و عفونت سینوسها نیز می تواند از علائم پولیپ بینی باشد..
پولیپ های بزرگ در معاینه معمولی توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی قابل مشاهده می باشد ولی در مواردی که پولیپ کوچک باشد و یا در محلی قرار بگیرد که پزشک نتواند آن را ببیند با استفاده از اندوسکوپی آن را تشخیص می دهند. در اندوسکوپی پزشک به وسیله یک لوله باریک فلزی و انعطاف پذیر که تلسکوپ کوچک و یک دوربین روی آن قراردارد محل دقیق پولیپ را مشاهده می نماید. در سی تی اسکن نیز اطلاعات دقیقی از اندازه پولیپ و منشاء آن در اختیارپزشک قرار می دهد که در مواردی که درمان به وسیله جراحی انجام میشود از بیمار در خواست انجام سی تی اسکن می شود.
منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر مدیریت سایت دکتر راجی