مشکلات گوش

بهتر است نسبت به مشکلات گوش مقداری اطلاعات داشته باشید تا در صورت بروز علائم خطرناک بتوانید از مشکلات ناشی از بیماریهای گوش جلوگیری نمایید .

یکی از خطرناک ترین بیماریهای گوش ایجاد تومور در آن است که عمده ترین نشانه آن شنیدن صدای وزوز در گوش است .

توصیه میشود که با شنیدن وزوز های مزمن درون گوش فورا به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید .

همانطور که میدانید، شنیدن صدای وزوز در گوش بسیارناراحت کننده است و باید فورا درمان شود.

در برخی موارد، وزوز گوش با سرگیجه، کم‌شنوایی و علائم دیگر بروز می‌کند که باید جدی گرفته شودباید بدانید که ممکن است تنها مشکل در گوش نباشد و این اختلالات به خاطر وجود مشکلات عروقی، عضلانی و باشد همچنین ممکن است که این وز وز ها به دلایل نامعلومی شنیده شوند که تشخیص آن تنها توسط پزشک مقدور است .

در نظر داشته باشید که  کاهش یکباره شنوایی و همزمان، شنیدن صدای سوت و وزوز در گوش، بیماری نادری به نام سکته گوش یا کری ناگهانی است که با موارد دیگر وزوز گوش معرفی شده در اینجا تفاوت بسیار دارد و باید اورژانسی و در بازه زمانی کمتر از 24 ساعت درمان شود؛ در غیر این صورت به کاهش دائم شنوایی یک یا هر دو گوش می‌انجامد.

ممکن است بعد از مدتی احساس کنید که جرم بزرگی در گوش شما قرار دارد این بیماری موم یا سرومن نام دارد وباعث احساس وجود صداهای مزاحم در گوش  میشود جرم‌های داخل گوش در واقع ترشحاتی طبیعی هستند که از مجرای گوش محافظت می‌کنند. اما تجمع بیش از اندازه جرم در رسیدن صوت از کانال گوش به پرده صماخ و گوش میانی مشکل ایجاد می‌کند. در نتیجه صدایی مانند وزش باد در داخل گوش شنیده می‌شود. بعد از خارج کردن این جرم اضافی لازم است که وضع پرده گوش و شنوایی فرد کنترل شود تا از فقدان آسیب یا مشکلات دیگر اطمینان حاصل کنیم.

مشکلات گوش

توصیه میشود برای جلوگیری از ابتلای به بیماری های درناک گوشی از مصرف بی رویه و خودسرانه برخی داروها خودداری کنید

زیرا مصرف این داروها با دوز نامناسب ممکن است برای گوش‌ها زیانبار یا سمی باشد و باعث ایجاد وزوز شود. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن جزو این داروها هستند.

همچنین علاوه بر داروهای ضدالتهاب، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمی‌درمانی (بخصوص داروهای بر پایه پلاتین مثل داروی سیس پلاتین که برای مقابله با بیشتر تومورهای گوارشی، تومورهای گوش، حلق، بینی و… تجویز می‌شوند) نیز ممکن است عاملی برای بروز وزوز گوش شوند.

ممکن است وزوز های گوش بسته به عوامل دیگری مانند پیری و آلودگی و ابتلای شما به بیماریهای دیگر باشد . بنابراین مراجعه به پزشک را به تعویق نیاندازید . در صورتیکه نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید و یا نظرات خود را به ما اعلام نمایید .

با تشکر مدیریت سایت دکتر راجی متخصص جراحی بینی