دلایل احساس درد در گردن

گردن درد بسیار ناراحت کننده و طاقت فرسا است ، بسیاری از افرادی که از این مشکل رنج میبرند معمولا این درد را به احساس پیچ خوردگی و یا سفت شدن و خشکی گردن همراه دارند .

این درد میتواند ادامه داشته باشد و تا سمت شانه ها و پشت قفسه ی سینه کشیده شود ، گاهی هم درد ناشی از آن به بازو ها هم آسیب وارد میکند.در چنین حالتی تحرک گردن دشوار و دردناک است به همین جهت فرد سعی در ثابت نگاه داشتن گردن دارد .البته احساس درد در هر ناحیه از جمجمه تا شانه ها میتواند گردن را دخیل نماید و این قسمت را نیز دچار درد بنماید

آناتومی گردن را بشناسید

گردن از قسمت های زیر تشکیل میشود :

-استخوان ها و مفصل های درون ستون مهره های گردن.

-دیسک هایی که بین مهره های گردن قرار دارند و مهره هارا از یکدیگر جدا میسازند

(این دیسک ها تمامی حرکات و ضربه های وارد شده به گردن را جذب میکنند.)

-مهره های گردن که توسط ماهیچه ها و رباط ها به یکدیگر متصل هستند.

درد گردن ممکن است در اثر آسیب رسیدن به یکی از نقاط نام برده احساس شود و یا ممکن است مشکلات جدی تری برای این نواحی اتفاق افتاده باشد.

بیشتر آسیب های کوچکی که به گردن وارد میشود با درمانهای خانگی قابل حل است ، از این رو توصیه میشود که از روی بالشت های بسیار بلند یا بسیار تخت بپرهیزید ، گردن باید در یک حالت نرمال در زمان خواب قرار بگیرد ، معمولا استفاده از یک بالشت به اندازه ی عرض شانه ها و یا کمی بیشتر مناسب است .

دلایل احساس درد در گردن

تحرکاتی که به گردن آسیب میرساند

اکثر گردن درد ها ناشی از کشیدگی یا گرفتگی عضلات گردن و یا ایجاد التهاب در  مفاصل گردن اتفاق میافتد .

عموما خم شدن سر برای زمان طولانی

جلوبردن گردن در هنگام تماشای تلوزیون یا کتاب خواندن

خوابیدن های غیر اصولی روی بالشت های غیر استاندارد

خم کردن گردن برروی دست ها مانند حالت فکر کردن به صورت طولانی

1-انجام حرکات کششی سنگین  یا ورزش های غیر اصولی با دستگاه های ورزشی

در نظر داشته باشید که آسیب هایی که به سرو گردن وارد میشوند میتوانند عوارض کم و کوتاه مدت و یا حاد و بلند مدت داشته باشند ، از این رو مراجعه به پزشک متخصص سروگردن در مواقع ضروری لازم و یک امر حیاتی محسوب میشود

گاهی گردن بر  اثر ضربات ناگهانی در تصادفات رانندگی

افتادن از یک ارتفاع بلند و پر ارتفاع

وارد شدن ضربات مستقیم به پشت و بالای سر

آسیب رسیدن در زمان تحرکات ورزشی

ایجاد جراحت یا سوراخ شدن گردن  مانند زخم چاقو

یاوارد شدن فشار شدید مثل حالت خفه کردن

دچار آسیب های جدی بشود که درمان خانگی از درمان آن گذشته باشد .

ممکن است اتفاقات باعث  آسیب رسیدن به رباط ها یا عضلات گردن مثل رگ به رگ شدن و یا کشیدگی و پیچ خوردگی گردن شود.

توجه داشته باشید:

اگر درد به هر دو دست و یا هر دو بازو کشیده شود ، جدی و خطرناک تر از این است که فقط در یک دست یا بازو بروز کند.بنابراین مراجعه به پزشک جراح در اولویت قرار خواهد گرفت .

مراقب باشید  که آسیب گردن ممکن است  باعث تخریب و آسیب نخاع گردد در این صورت شخص باید  فورا تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد تا آسیب های جدی تری اورا تهدید نکند.

همچنین ممکن است گردن دچار شکستگی و یا دررفتگی ستون مهره ها بشود که در این صورت نخاع آسیب جدی میبیند  و این امر ممکن است  باعث فلج شدن دائمی فرد بشود.

لطفا در زمان هایی که احساس درد کم و بیشی در گردن دارید آن را جدی بگیرید ، ممکن است بسیاری از آسیب ها نخاعی باشند .

علائم شایع آسیب رسیدن به نخاع عبارتند از :

کاهش پیدا کردن حرکت بدن و یا کاهش حس ها در دست ها و یا کل بدن

احساس بی حسی و کرختی و سوزش

کنترل سخت دست ها و پاها

خارج شدن کنترل دفع ادرار و مدفوع در فرد

درمان مشکلات گردن

بسیاری از مشکلات گردن با مراقبت های خانگی و درمان های سطحی قابل حل هستن اما در موارد حاد تر ، درمان به صورت فیزیکی به صورت تحرکات ورزشی انجام خواهد شد

استفاده از روش کایروپرکتیک و یا جراحی های سروگردن نیز ممکن است نیاز شود.

امروزه علم جراحی به قدری پیشرفت کرده است که بسیاری از بیماریهای شایع گردن را به سرعت بهبود بخشیده و درمان مینماید

.در زمان مراجعه به جراح سروگردن سعی کنید مشکلات گردن خود را با تمامی علائم به وی انتقال دهید ، همچنین به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را در درمان مشکلات بدست آورید.

در صورتیکه نیاز به طرح سوالات بیشتری دارید میتوانید با دکتر راجی ارتباط بگیرید .

با تشکر مدیریت سایت دکتر راجی متخصص جراحی بینی