جراحی تومور غدد بزاقی

از غدد و تومور های آن چه میدانید ؟

احتمال ابتلای شما به بیماریهای غدد چقدر است ؟ و آیا علائم بیماریهای ناشی از اختلالات آن را میشناسید ؟

گاهی احساس درد و تورم در ناحیه گلو باعث میشود تا شما احساس کنید سرما خورده اید و یا اینکه به واسطه ی تغذیه ی نامناسب گلویتان ملتهب شده است، اما ممکن است مشکلات شما جدی تر باشد . باید در نظر داشته باشید که گلو دارای تعداد زیادی غدد حیاتی  است از این رو شناخت بیماریهای مربوط به غدد  و علائم آنها بسیار اهمیت دارد.

ممکن است گلو یا گوشهای شما دچار التهاب و تورم شوند و یا در گوش هایتان احساس درد و سنگینی نمایید .در چنین حالتی فرد ناراحت و عصبی شده و ادامه ی فعالیت های روز برای وی دشوار خواهد بود .

اگر این علائم مزمن و پایدار بود به یک پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید .ممکن است این مشکل به دلیل اختلال در غده ی پاروتید شما به وجود آمده باشد .

غده ی پاروتید چیست؟

بد نیست بدانید که پاروتید یک غده در قسمت بناگوش است که جزو غدد بزاقی به حساب می آید . این غدد که زیر زبانی و تحت فکی هستند نقش مهمی در ترشح بزاق های دهان دارند تا رطوبت کافی برای دهان را تامین و نیز به هضم غذا کمک کنند.
همچنین این بزاق ها شامل مواد ضدعفونی کننده ای هستند که باعث میشوند در مقابل میکروب ها حفاظت کافی صورت بگیرد. سرطان غدد بزاقی معمولا در غدد پاروتید که در مقابل گوش ها واقع است، ایجاد می شود.
همچنین سرطان غدد بزاقی کوچک تر، بیشتر در ناحیه سقف دهان (کام بالا) ایجاد می شود.
وجود تومور در این غدد فرد را ناراحت و بیمار میکند اما جای نگرانی نیست ، خوشبختانه تومور های موجود در این ناحیه خوشخیم هستند و اغلب آسیبی به بافت های مجاور وارد نمیکنند .

جراحی تومور غدد بزاقی

سرطان غدد بزاق همراه با علائمی در بدن بروز میکنند که با شناسایی به موقع آن میتوان از مشکلات جدی تر جلوگیری نمود

این علائم با احساس  بی حسی در بخش هایی از صورت شروع میشود ، ممکن است این احساس با ایجاد تغییراتی در بینایی نیز همراه باشد ،از طرفی ایجاد  زخم در پرده مخاطی دهان که روی تومور را می‌پوشاند نیز میتواند علائم اولیه برای شناسایی این بیماری باشد .
در مراحل پیشرفته تر فرد توانایی حرکت صورت را از دست داده و بینی او دچار گرفتگی و احتناق میشود ،علائمی نظیر  ایجاد مشکل در بلع و احساس درد در دهان،فک و گلو نیز زنگ های هشدار این بیماری هستند .

در اولین مرحله بعد از مشاهده ی علائم مراجعه کردن به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی لازم است .
غدد بزاقی که دچار تومور شده و سرطانی هستند توسط یک جراح سروگردن از مراقبت و درمان میشود ، جراح با دقت به حذف تومورهای  موجود میپردازد ، گاهی هم نیاز است که تنها بخشی از غده ی بزاقی ترمیم و جراحی شود ، تشخیص نوع درمان توسط پزشک و با توجه به میزان تومور های موجود در بدن انجام میشود .همچنین جراحی میتواند با حذف کل غدد بزاقی انجام شود که در این حالت پزشک ، اگر تومور بزرگ باشد، تمام غدد بزاقی را برمیدارد.

لطفا  این بیماری را جدی بگیرید

ممکن است بیماری به اندازه ای جدی باشد که نیاز به حذف غدد لنفاوی و از بین بردن گره های موجود در آن باشد .

بنابراین این بیماری را جدی گرفته و در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید .

در صورتیکه سوالی در این رابطه دارید آن را با ما درمیان بگذارید .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم  .

با تشکر مدیریت سایت دکتر راجی متخصص جراحی بینی