تومورهای ناشی از غدد لنفاوی

غدد لنفاوی سرتاسر بدن را فراگرفته اند ، هر فردی حدود 500 غده ی لنفاوی در بدن دارد که این تعداد به صورت پراکنده در بدن قرار دارند ،این غدد برای محافظت بدن و حفظ ایمنی آن تولید شده اند و در واقع بیماریهای عفونی از طریق کارکرد همین غدد درمان میشوند.

زمانیکه یک نقطه از بدن عفونی میشوند ، غدد لنفاوی برای محافظت و از بین بردن باکتری های موجود در ان نقطه تجمع میکنند  این تجمع معمولا با ایجاد تورم و احساس درد همراه است .

قطر یک غده ی لنفوای کمتر از 7 میلی متر است و در صورتیکه متورم شود ، بزرگ و حساس خواهد شد . ممکن است این اتفاق برای فرد ایجاد ترس و اضطراب نماید .

تورم های این غدد در سرماخوردگی ها نمایان میشود که فرد از درد گلو ناراحت میشود .

بیش از ۳۰ درصد غدد لنفاوی بدن در بالای استخوان چنبر و در ناحیهٔ گردن و گلو هستند.

گلو درد به دلیل وجود عفونت در گلو ایجاد میشود زیرا غدد لنفاوی در این نقطه برای از بین بردن باکتری ها بزرگ و متورم میشوند ، در چنین حالتی گلوی فرد بیمار باد کرده و در این ناحیه احساس درد میکند .

دلایل دیگری نیز در تورم غدد لنفاوی نقش دارند

– گلو درد چرکی

– سرخک

– عفونت های گوش

– عفونت (آبسه) دندان

– مونونوکلئوز

– عفونت پوست یا زخم مثل سلولیت یا باد سرخ

– ویروس اچ آی وی (HIV) که باعث بیماری ایدز می شود

همگی از عواملی هستند که میتواند غدد لنفاوی را تحت تاثیر قرار داده و آنهارا متورم نمایند .

تومورهای ناشی از غدد لنفاوی

همچنین ممکن است در کنار عوامل شایع عوامل نا شایعی در این زمینه نقش داشته باشند

مثلا بیماری سل نیز باعث التهاب غدد لنفاوی خواهد شد ،

همچنین  برخی بیماری های منتقله از راه تماس جنسی مثل سیفیلیس نیز میتواند آن را تحریک نماید .

گاهی وجود اختلال در  سیستم ایمنی بدن تورم غدد لنفاوی را تشدید میکند ، بیماریهایی مانند لوپوس که  یک بیماری التهابی مزمن است و  مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، قلب و ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد میتواند تا حد زیادی غدد لنفاوی را متورم نماید .

ممکن است بیماری های لنفوم خوش خیم و بدخیم باشند ، تشخیص نوع توده ها توسط یک جراح سرو گردن صورت میگیرد، در اکثر موارد بیماریها خوش خیم هستند و با رعایت نکات و مصرف داروهای لازم قابل درمان هستند .

در صورتیکه بیماریهای لنفوم بدخیم باشند نیاز به جراحی غدد و از بین بردن توده های سرطانی این ناحیه است . بنابراین سعی کنید که با یک پزشک حاذق در این رابطه مشورت نمایید .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم