اقدامات بعد از جراحی بینی

.
از اقداماتی که بعد از مرخص شدن بیمار لازم است استفاده از کمپرس آب سرد است . تورم و کبودی بر اثر جراحی یکی از عوارض شایع این عمل میباشد که باید در ساعات اول کنترل شود بنابراین در 24 ساعت اولیه بعد از جراحی باید کمپرس را انجام داد تا از میزان تورم و کبودی های اطراف بینی کاسته شود

برای کسب بهبودی کامل بعد از جراحی بینی باید نکات ساده اما مهمی را رعایت کنید .
• استفاده از کمپرس را حداکثر سه روز ادامه دهید و در طی این سه روز کمپرس آب سرد را یک ربع یک بار تمدید نمایید.
• کمپرس گرم در زمان کبودی در چشم ها نیاز است ،از استفاه ی غیر ضروری آن پرهیز نمایید .
• استفاده از کپسول های آنتی بیوتیک و قرص های مسکن و قرص های سرماخوردگی و قطره بینی و نیز آمپول های دگزامتازون که پزشک تجویز میکند را 6 ساعت بعد از عمل شروع نمایید .

اقدامات بعد از جراحی بینی
• تا دو روز بعد از عمل باید آمپول های کاهش درد را تزریق نمایید ، البته استفاده از این داروها در صورت احساس درد و تورم شدید توصیه میشود .
• در صورتیکه احساس سرماخوردگی دارید از آنتی بیوتیک هااستفاده کنید ، مصرف این نوع داروها در کاهش حساسیت ها و ایجاد عطسه در روزهای نخست بعد از عمل به شما کمک میکند .
• پاسمان را بعد از گذشت دوروز باز کنید.
• بینی خود را با سرم های مخصوص شستشوی بینی تمیز کنید ، این کار باعث ضد عفونی شدن بینی شما میشود .
• در هنگام استراحت از بالشت های بلند استفاده کنید و سر خود را بالا نگه دارید .
• از فشار آوردن به سر و خم شدن پرهیز کنید .
• همچنین اجسامی با وزن بالا را بلند نکنید این کار باعث ایجاد خونریزی بینی خواهد شد .
• تا یک هفته بعد از عمل استراحت کفی داشته باشید و از راه رفتن و تحرکات سنگین بپرهیزید.

بعد از جراحی بینی برخی از اقدامات بسیار مهم می باشند و لازم است تا در جهت انجام آنها از اطرافیان نیز کمک بگیرید، دقت داشته باشید که در روز جراحی نیاز دارید تا یک لباس جلوباز به همراه داشته باشید تا در زمان ترخیص بتوانید به راحتی آن را به تن کنید .
معمولا بیمار بعد از جراحی نیازی به بستری نداشته و به منزل باز می گردد، احتمالا شما کمی احساس ضعف دارید ، زیرا 8 ساعت قبل از جراحی نیز ناشتا بوده اید، برای شروع مقداری آب میوه طبیعی میل کنید ، به یاد داشته باشیدکه مصرف آب کرفس و آب آناناس می تواند در کاهش میزان تورم و کبودی در روزهای نخست به شما کمک کند.
بنابراین اگر کبودی و تورم ناشی از جراحی بینی در شما زیاد است حتما از آب کرفس و آب آناناس استفاده کنید .
خونریزی مختصر از بینی بعداز جراحی طبیعی است، نسبت به این مساله نگران نباشید، دقت داشته باشید که پانسمان جلوی بینی شما قابل تعویض می باشد و هرگاه بینی شما خونریزی داشت این پانسمان را تعویض نمایید.
لازم است تا در روز دوم یا سوم فیلتر های بینی خود را بکشید، بسیاری از بیماران نسبت به این مساله واهمه دارند و احساس می کنند که بیرون کشیدن تامپون های بینی دردناک است، امروزه تامپون ها آغشته به پمادهای مخصوصی هستند که علاوه بر نرمی رطوبت بینی را نیز حفظ می نمایند و همین ویژگی باعث می شود که در زمان خروج از بینی به راحتی بیرون کشیده شده و هیچ گونه درد و خونریزی را به همراه نداشته باشد.
بعد از کشیدن تامپون ها شما باید داروهای تجویز شده را سرساعت مصرف کنید، خوردن داروها به کاهش دوره ی نقاهت کمک می کنند و برخی از آنها مانع سرماخوردن شما می شوند .
دقت داشته باشید که عطسه و یا سرفه کردن در روزهای بعد از جراحی می تواند دردناک باشد .
یک هفته بعد از جراحی باید گچ بینی را بردارید، این کار کمی دردناک است اما توصیه می شود که حتما قبل از برداشتن گچ استحمام کنید. با این کار گچ روی بینی تان خیس می شود و به آرامی از روی بینی بلند خواهد شد .